29. tammikuuta 2013

Voiko lihaksia ostaa kaupasta?

Moikkelismoi! Täällä hirrrvee bodari, tai siis säälittävä punnertaja.. 
Kertonen hieman taustaa näistä mun liikkumisista ja nykyisestä lihaskunnosta. Olen harrastanut erinäköisiä tanssilajeja 4-vuotiaasta lähtien. Elämäni aikana on ehditty käydä läpi ainakin tanhut, discot, hiphopit ja cheerat. Lisäksi toki tanssillista jumppaa sekä zumbaa. Kolmisen vuotta sitten muutin omilleni ja kaikki loppui kuin seinään. Olin lukion aikana vähentänyt hurjasti tanssimista, mutta esimerkiksi salilla käyminen ja jumpat toivat minulle liikunnan iloa koulustressin vierelle. Lappeenrantaan muutettuani en uskaltanut lähteä yksin vieraan kaupungin liikuntakeskuksiin enkä myöskään ensimmäisen vuoden talousongelmien takia siihen pystynyt. Lopulta liikkuminen jäi tasan lenkkeilyyn. Viime keväänä aloitin juoksemisen, mutta astmarakkaani ei aina ollut samaa mieltä lenkille lähtemisestä kun ulkoilma oli täynnä keltaista kaunista siitepölyä.



Koen, että lihaskunto minulla on aina ollut huono, vaikka kävin salilla ja harrastin muutakin liikuntaa. Koin muutenkin teininä itseni muita löysemmäksi, vaikka kuinka koetin lihaskunnolla saada kroppaa timmimmäksi. En ole koskaan ollut luisevan laiha vaan pituuskasvuni on mennyt tasaisesti painon kanssa. Muistan kuinka tanssituntien jälkeen teimme vatsalihaksia, joka viikko enkä minä koskaan monenkaan vuoden tuntien plus saliohjelmien jälkeen päässyt istumaan asti. Kotona koetin demonstroida vanhemmille pulmaani, kuinka minua sattuu häntäluuhun vaikka kuinka alla oli pehmennystä. Vanhempani kehoittivat vain treenaamaan enemmän vatsoja esimerkiksi salilla ja kannustivat, että kyllä minä vielä joskus pääsen ylös asti. Lukioaikana kävimme äitini kanssa zumbassa, pilateksessa, joogassa ja salilla. Kaikkien vartalonhallinnan vahvistuksienkaan jälkeen en pystynyt nousemaan istuvilteni vatsalihaksia tehdessä. En myöskään kykene laskeutumaan istuma-asennosta alas, koska se koskee häntäluuhun..  Itseasiassa istuessani tässä työtuolillani ja suoristaessani jalat lattiaa vasten, minua sattuu häntäluuhun. ulkoneva häntäluu?


Kun vielä lukioaikana kävin salilla säännöllisesti, tehtiin minulle ohjelma, jonka mukaan menin joka kerta. Muistan kuinka en tahtonut tehdä käsi- ja hartialihasliikkeitä paljoa, koska ajattelin leveiden hartioideni levenevän entisestään. Olen saanut kuulla pikku tytöstä asti, että onpas siinä tytöllä levetä hartiat ja kuinka minusta tulee hyvä emäntä näiden hartioiden kanssa. Jostain kumman syystä en siis tahtonut niitä korostaa. Nyttemmin olen ymmärtänyt, että jos saisin lihasta käsiin ei hartiani olisivat niin "löysän leveät" vaan ehkä ihan kivatkin. Ostin vuosi sitten 3 kg käsipainot ja niiden avulla olen koettanut pitää yllä jonkinlaisia käsivoimia. Nyt viikon ajan olen tehnyt tietyn käsiohjelman näiden painojen kanssa ympättynä punnerruksiin. Koin viikonloppuna suuria onnentunteita kun huomasin jaksavani aivan iisisti pysyä punnerrusasennossa pitkäänkin ja jaksavani ilman mitään ongelmia punnertaa. Tämä on jo suuri saavutus! Aiemmin olen saanut hädin tuskin muutaman hätäisen ja tärisevän punnerruksen, ehkä jos oikein hampaita kiristelee niin 5 kerrallaan. Jaksan kyllä punnertaa lyhyitä sarjoja useamman, mutten pitkiä. Nyt alkaa tuntumaan muutosta. Ainoa ongelma nyt tässä vaiheessa on jumiin mennyt lapa-kainalo-niska-kylki. En tiedä kuka se syypää on, mutta oikea käteni ei aina nouse ylös ja tunnen hengittäessä kipua rinnassa. Jumi alkoi kun jännitin autolla ajamista sunnuntai-iltana pimeässä. Koetan vetreyttää lämpimän vehnätyynyn kanssa joka ilta, kai sen on joskus parannuttava :D



Ei kommentteja: